הנפקה בבורסה של חברות יזמות

תוכן עניינים

עולם היזמות והסטארט אפ מלא במושגים חדשים שלא היו קיימים לפני כמה וכמה שנים, כלומר לפני שעולם זה הפך לחלק בלתי נפרד מהשגרה היומיומית. המצאות, פיתוח, בדיקות היתכנות, אקזיט ועוד – כל אלה מושגים שהעולם המודרני כבר מכיר אבל לקח קצת זמן עד שהם הוטמעו בשפת היומיום, גם על ידי מי שמהווה חלק בלתי נפרד מעולם הסטארט אפ. תהליכי האישור של רעיונות או מחשבות חדשים הולכים ומשתנים מפעם לפעם, זאת על מנת להתאים את השלבים השונים למציאות הולכת ומשתנה כל הזמן, כפי שקורה עם המציאות של עולם היזמות. יחד עם זאת – השאיפה הסופית, כלומר המטרה שאותה כולם רוצים להשיג לא משתנה והיא ההכרה ברעיון או מיזם, האקזיט שמביא איתו הכרה שכזאת וכמובן הנפקה בבורסה (מקומית או בין לאומית) שמוכיחה באופן חד משמעי שזה עתה הומצא יש מאין מענה לצורך, מענה שעד כה לא היה קיים.

 

את מה או מי משרתות חברות הסטארט אפ?

התשובה לשאלה זו ברורה – חברות הסטארט אפ הרבות והשונות עוסקות במגוון עצום של נושאים ותחומים על מנת לתת מענה לבעיות, אתגרים או מכאובים בכל תחומי החיים. יש חברות שעוסקות בתחום אחד כמו תחום הרפואה או אפילו רק בענף ספציפי בעולם הרפואה ויש כאלה שמעסיקות אנשים בעלי ידע והשכלה בתחומים שונים על מנת להציע מגוון רחב של שירותים. על פי מקורות יודעי דבר מעולם ההיי טק והיזמות כמו אורי אלטר למשל, אין כמעט תחום כיום שחברת סטארט אפ זו או אחרת לא תוכל עם הזמן לתת מענה לאתגרים או תהליכים שקיימים ודורשים שיפור או שדרוג באופן הביצוע היומיומי שלהם. בשורה התחתונה אפשר לומר שחברות ההיי טק והסטארט אפ משרתות את האנושות כולה ורובן פועלות מתוך תחושה אמיתית של שליחות, כלומר של רצון אמיתי לחולל שינוי ולהטביע חותם.

 

מה המשמעות של הנפקה בבורסה של חברה בסיום התהליך?

הנפקה בבורסה עבור כל חברה היא משמעותית וחשובה, שכן היא מצביעה על עניין ציבורי רב בפעילות החברה. החברה לוקחת על עצמה להתנהל באופן שקוף וברור ובתמורה היא נהנית מממון רב שמגיעה אליה דרך הציבור הרחב שסוחר במניות שלה. כאשר לוקחים כדוגמה חברת סטארט אפ קטנה שהתחילה מרעיון ומקבוצה קטנה של אנשים ורואים לאן היא הגיעה ואיך היא התפתחה – אין ספק שברורה המטרה ומובן היעד ויתרה מכך – קל יותר להבין מה המשמעות של אותה המצאה או אותו חידוש שחברת הסטארט אפ הביאה עם עצמה או פיתחה. בדיוק לשם כך החברה קיימת ופועלת על בסיס שוטף ויומיומי. עצם ההנפקה היא האישור שהרבה מאד אנשים (לא רק בזירה המקומית) מתעניינת בפועלה של החברה ורוצים להמשיך ולהתעדכן בפעילות שלה. איך עושים את זה? על ידי קנייה של המניות ותמיכה בחברה ובמוצרים והשירותים שלה.

הנפקה והשפעה על שוק ההון

כל חברה שמונפקת בבורסה ונסחרת בשוק ההון תורמת את תרומתה לתנודות והתזוזות שקיימות כל הזמן בכלכלה העולמית. גם אם מדובר בחברה בעלת הון נמוך יחסית לחברות או תאגידי ענק – גם היא יכולה להיות ההפתעה הבאה ולרמוז על שינוי גדול שעתיד לבוא. בנוסף לכך – מי שבקיא בשוק ההון ועוקב אחרי כל מה שקורה שם יכול להבטיח שגם לחברות הקטנות יותר יש את ההשפעה שלהן על התחום שבו הן פועלות. בנוסף לכך גם חברות סטארט אפ שנחשבות לקטנות יותר דינן לגדול אט אט עם הזמן ולכן בכל שלב החל מרגע ההנפקה מרמז על כך שהן שחקניות ראשיות ומרכזיות בעולם של חברות רציניות שכל העולם לוטש אליהן את עיניו ובוחן לעומק את הפעילות שלהן. יש לזה משמעות גדולה מאד וחובה להתייחס לכך ברצינות.

 

הכרה עולמית בחברת סטארט אפ

אין זה סוד שישראל נחשבת למעצמת היי טק וטכנולוגיה ולא פחות מכך. מסיבה זו כל הנפקה של חברת היי טק או סטארט אפ חדשה היא אירוע גדול ומשמעותי שמסוקר באתרי הכלכלה המובילים לא רק בארץ אלא בכל העולם. הזירה הטכנולוגית הבין לאומית בוחנת מקרוב כל הזמן מה קורה בישראל ויש עניין רב בכל חברה שמוקמת. באג'נדה שלה חשובה, המוצר או השירות שהיא עומדת לפתח יהיו מסקרנים וכמובן הצורך הקיים שעליו היא שואפת לענות. במקרים רבים מה שנראה כצורך מקומי יכול להתגלות ככזה שמשותף לעוד אוכלוסיות ולכן אותו מוצר או שירות יתגלה כחשוב ומהותי לשם וכזה שיכול לתת מענה טוב ואמין גם באזורים או מקומות אחרים, מרוחקים מהמקום שבו החברה פועלת ומבצעת את הניסיונות והבחינות שלה.

 

הדרך אל ההנפקה

אין מדובר בדרך קצרה או פשוטה ויש הרבה שלבים בתהליך, כמו גם הוצאת כספים שאי אפשר לדלג עליה. כל חברת סטארט אפ חייבת כל הזמן להצדיק את קיומה, בעיקר על ידי הצגה של נתונים או הוכחות שהיא והמוצר שלה נמצאים במקום הנכון ובקצב הנכון אל עבר סיום התהליך ומתן אותו מענה דרוש לנתח אוכלוסייה רחב וגדול. גם לאחר ההנפקה לא ינוחו מייסדי החברה על זרי הדפנה ועוד הרבה עבודה תישאר בפניהם, לרבות המשך פעילות ענפה, שאיפה להרחבת הפעילות לתחומים משיקים נוספים וכמובן הצעת מוצרים או שירותים מתקדמים גם למקומות אחרים ומרוחקים. אפשר לומר שהעבודה לא מסתיימת אף פעם וגם אם החברה נקנתה והקניין הרוחני של המוצר החדשני עבר לידיים אחרות – יתפנו העובדים המוכשרים לחשוב ולפתח את הרעיון הבא שלהם, שלבטח יהיה לא פחות מוצלח מקודמו.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: