עוקץ טלפוני – איך נמנעים ממנו?

תוכן עניינים

ברוב המקרים, רמאים שמבצעים עוקץ טלפוני מעמידים פנים שהם יוצרים קשר עם אזרחים תמימים בשם הממשלה. הם עשויים להשתמש במונחים אמיתיים, כמו המוסד לביטוח לאומי או מס הכנסה, או להמציא מונח שנשמע רשמי. חלקם מעמידים פנים שהם מתקשרים מעסק שאתם מכירים, כמו חברת שירות, חברת טכנולוגיה, או אפילו ארגון צדקה שמבקש תרומות. מדובר באנשים מאוד מתוחכמים שקשה מאוד לגלות מה הם זוממים, אך אם נהיה מודעים לכך ונשאל את השאלות הנכונות, יכול מאוד להיות שנוכל למנוע את העוקץ הבא. בנוסף, כדאי להיות מודעים לכך שהרבה פעמים הם מגיעים לקשישים ואנשים חסרי אונים וזה בדיוק הזמן להדריך את הקרובים לכם כיצד להתנהל מול התופעה המטרידה והמסוכנת הזו.

רמאים מדווחים על בעיה או על פרס

בנוסף לכך שאנשים שמתכננים עוקץ טלפוני בטכנולוגיה לשינוי מספר הטלפון שמופיע במזהה המתקשר, כך שהשם והמספר המוצגים לא תמיד אמיתיים. זיהוי הסימנים הנפוצים הבאים של הונאה בכל תחום של צרכנות מסייעת במניעת עוקץ טלפוני. הם עשויים לדווח על בעיות עם הממשלה, ליידע על חוב כספי או להודיע על מקרה חירום של מישהו במשפחה, או על וירוס במחשב.

חלק מהנוכלים אומרים שיש בעיה באחד מהחשבונות שלכם ושאתם צריכים לאמת מידע מסוים. אחרים ישקרו ויגידו שזכיתם בכסף בהגרלה אבל שאתם צריכים לשלם עמלה על מנת לקבל אותו.

הרמאים לוחצים על פעולה מידית

הרמאים מעוניינים להפעיל את קורבנותיהם לפני שיספיקו לחשוב. בעוקץ טלפוני, הם עשויים להורות לא לנתק את השיחה על מנת שלא ניתן יהיה לבדוק את הסיפור שלהם.

הם עלולים לאיים במעצר, תביעה, נטילת רישיון הנהיגה או הרישיון להפעלת עסק, או גירוש. הם עשויים לומר שהמחשב שלכם עומד לחדול מפעולה.

הרמאים מורים על תשלום באופן פרטני

במקרים רבים, נוכלים בעוקץ טלפוני מתעקשים על תשלום באמצעות שליחת כסף דרך חברת העברת כספים או על ידי הכנסת כסף על כרטיס מתנה ולאחר מכן לספק להם את מספר הכרטיס. חלקם ישלחו לכם צ'ק, שמאוחר יותר יתברר כמזויף, יגידו לכם להפקיד אותו, ואז ישלחו לכם כסף.

מה ניתן לעשות כדי למנוע עוקץ טלפוני?

יש לחסום שיחות והודעות טקסט שאינן רצויות, ולהימנע ממסירת המידע האישי או הכלכלי בתגובה לבקשה שאינה צפויה.  ארגונים לגיטימיים אינם מתקשרים, אינם שולחים דואר אלקטרוני או הודעת טקסט על מנת לבקש את המידע האישי שלכם, כמו סיסמת אישור כניסה לאזור האישי באתר הביטוח הלאומי, חשבון הבנק או מספרי כרטיסי האשראי שלכם.

עם קבלת מייל או הודעת טקסט מחברה מוכרת שנשמעת אמיתית, עדיין עדיף לא ללחוץ על שום קישור, אלא לפנות אליהם באמצעות אתר אמין. אפשרות נוספת היא לחפש את מספר הטלפון שלהם, ולא להתקשר למספר שניתן או למספר מזיהוי המתקשר.

לא נכנעים להוראות לפעולה מידית

יש להתנגד ללחץ לפעול מיד. עסקים לגיטימיים מספקים זמן לקבלת החלטות. כל מי שלוחץ לשלם או למסור לו את המידע האישי, הוא רמאי. חשוב להבין את האופן בו רמאים דורשים תשלום.

לעולם אין לשלם לאדם שמתעקש לקבל תשלום באמצעות כרטיס מתנה או באמצעות שירותה עברת כספים, ולעולם אין להפקיד צ'ק ולשלוח כסף בחזרה למישהו. במצבים בהם טוענים בפניכם כי מדובר בתרומה לעמותה כזו או אחרת, דרשו לקבל למייל או לטלפון את פרטי העמותה לפני שאתם נותנים למישהו את כרטיס האשראי שלכם. הדבר האחרון שאתם רוצים זה לתת את הפרטים שלכם ולגלות כמה ימים אחרי כן שעקצו אתכם.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: