בפנימיות לילדים בסיכון רואים כל ילד

תוכן עניינים

כאשר ילד או נער מגיע לפנימייה, אחד הדברים הכי חשובים עליו הצוות שם דגש רב הוא לאפשר לו להרגיש בטוח, מוגן ואהוב, תוך הקשבה מלאה לצרכיו. רק אחרי שהילד עובר את שלב ההסתגלות אפשר לשים דגש על הנושא החינוכי. הקניית אבני דרך התורמות להתפתחות ילדים בסיכון נעשית על ידי קביעת מטרות, המתייחסות למגוון היבטים המאפיינים את חיי הילד: הפן החברתי, הרגשי, הקוגניטיבי, הפיזיולוגי, המשפחתי ועוד. הרעיון הוא ליצור סביבה תומכת, המאפשרת לילדים בסיכון לפתח חוסן נפשי, דימוי וביטחון עצמי גבוהים יותר ממה שהגיעו, כמו גם לתמוך בתהליך התפתחותם תוך שהם נמצאים במסגרת.

איך עושים זאת?

על ידי הקניית התנסויות והזדמנויות חדשות, המאפשרות לילדים ובני הנוער ליצור יחסים בין אישיים המבוססים על אמון ותמיכה. ברגע שילד מרגיש שיש מישהו, או כמה אנשים, התומכים ומאמינים בו לא משנה מה יקרה בדרך, הוא מקבל את היכולת הזו להתקדם הלאה ולהצליח. בילדים אלה מושקעת תשומת לב מיוחדת. בכל פנימייה לילדים, או בית ספר חינוכי, יש צוות טיפולי המאפשר לשמור על איכות ברמת החינוך ולהעניק לילדים את הטיפול המגיע להם. ייתכן כי טיפול פסיכואנליטי יסייע לפחות לחלק מהילדים והנערים בפנימייה.

ילדים בסיכון

באילו נושאים וערכים מתמקדים בפנימיות לילדים בסיכון?

  • טיפוח חשיבה ביקורתית
  • פיתוח תפיסה ערכית
  • טיפוח כישורים בין אישיים וחברתיים
  • הקניית כלים להתמודדות עם מצבים קשים ומורכבים מבחינה רגשית
  • התמודדות פרקטית עם מחשבות והתנהגויות
  • סיוע בעיצוב זהותם האישית של הילדים
  • חיזוק המודעות החברתית
  • פרקטיקות להכרת השונה
  • כלים לעידוד אישי ומעורבות חברתית ואזרחית
  • אורח חיים מקיים
  • לקיחת חלק במיזמים חברתיים למען הקהילה

ועוד…

לסיכום, ”כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו“.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: